System CRM to nic innego jak system do zarządzania relacjami z klientami. Brzmi poważnie? Zbyt biznesowo? Możliwe. Dlaczego zatem blogerzy również mogą z tego korzystać?
Choć nie jest to aż tak widoczne w erze popularności YouTube’a i youtuberów, to nadal jest wielu blogerów, którzy potrafią żyć z samego blogowania, którzy prowadzą bloga pod kątem zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dla nich reklamodawcy to tak naprawdę klienci, z którymi nawiązują relację. Dlatego uważam, że CRM może znaleźć zastosowanie także w tej sferze.
Porządek, przede wszystkim porządek. CRM należy traktować jak wygodną bazę danych, gdzie możemy tych klientów segregować sobie wg grup, dodawać notatki na ich temat czy rozpisywać sobie zadania. Oczywiście można to załatwić także przez Excel’a, tylko nie jest to aż tak wygodne. Zdecydowanie preferuję miejsce, gdzie dostęp do swojej bazy mam z dowolnego urządzenia podłączonego do sieci internetowej.
To zależy. Myślę, że dla większości blogerów całkowicie wystarczy pakiet darmowy (oferowany np. przez CRMCUBE), i nie ma sensu za niego płacić. Pakiety wyższe raczej są przeznaczone dla firm, które już zatrudniają ludzi. Dlatego uważam, że warto skorzystać, tym bardziej, że nic nie trzeba za to płacić.
Ten krótki artykuł powstał przy współpracy z crmcube.pl.