Dziś poruszam nieco kwestię marketingową, gdyż mam na myśli konkursy w serwisach społecznościowych rozstrzyganych na zasadzie polubień danego posta, komentarza czy też zdjęcia. Wiele razy widziałem tego typu akcje marketingowe. Dlaczego uważam, że ten sposób rozstrzygania konkursów jest jednym z najgorszych? Powodów jest kilka.
Zasadniczym problemem tego typu konkursów jest to, że rzadko wygrywa osoba, która faktycznie na to zasługuje, bo jej zdjęcie/komentarz/post faktycznie jest najlepszy. W serwisach aukcyjnych beż żadnego problemu możemy kupić za grosze setki czy tysiące lajków wskazanej przez nas strony czy też komentarza. Nie ma z tym żadnego problemu. Jeśli nagroda jest wartościowa, zakup polubień zwyczajnie się opłaca. Taki konkurs nie ma żadnego sensu.
Od czasu to czasu ktoś z moich znajomych bierze udział w tego typu zabawach. Efektem tego są błagalne posty wrzucane na tablicę Facebooka z prośbą o polubienie czegoś. I z jednej strony nie widzę w tym nic złego. Ktoś się stara, komuś zależy. Dlaczego nie pomóc? Pojawia się tutaj jednak pewien moralny problem. Oddajemy głos na osobę, bo ją znamy lub lubimy, a nie dlatego, że faktycznie jego praca/fotka (zależy o co chodzi w konkursie) faktycznie na to zasługuje. Dochodzi wtedy do sytuacji, że większe szanse na wygraną ma osoba, która ma więcej znajomych lub bardziej umie „wypraszać” polubienia niż osoba, która faktycznie się postarała. Szczególnie jest to przykre, gdy matki nagłaśniają konkursy, w których udział biorą ich dzieci, no bo wiadomo – praca jej dziecka jest najlepsza i koniec. Ma więcej znajomych? Większe szanse na wygraną 🙂
Jeśli jesteś osobą, która te konkursy organizuje to zwróć uwagę, że lajki na fanpage marki, które zostały pozyskane z tego typu konkursów lub też konkursów polegających na polubieniu strony, dziś nie mają już racji bytu. Facebook ostro tnie zasięgi i im więcej osób macie „z przymusu”, tym mniej faktycznie zainteresowanych zobaczy Wasze posty. Krótko mówiąc – sami sobie szkodzicie.
To tyle. Bez szczególnego podsumowania. Jakie jest Wasze zdanie? 🙂